loader image
6

Hälsoboost

Så boostar du kroppens glädjeämnen!

2 februari, 2021

Din kropp har ett gäng naturliga glädjeämnen som gör att du mår bättre. Du kan framkalla dessa glädjeämnen genom att t ex träna, vistas i solen och ha en bra sovrutin. Här har vi listat 4 olika ämnen, hur de påverkar dig och vad du kan göra för att framhäva dem!

Dopamin

Dopamin har en stor roll för din motorik, uppmärksamhet, inlärning och motivation. Du kan boosta dina dopaminnivåer genom att:

Oxytocin

Ett hormon som finns mest hos kvinnor. Det är ett känslohormon som utlöses av närhet. Det har en positiv effekt på stress, blodtryck och puls. Kan även ha positiv effekt på förlossning och amning. Du kan boosta din oxytocinnivå genom att:

Serotonin

Ett signalämne i hjärnan som är viktigt för hjärnans interna kommunikationssystem. Serotonin har stor betydelse för ditt humör, dygnsrytm, sömn och sexlust. Du kan boosta dina serotoninnivåer genom att:

Endorfin

Kanske det mest välkända lyckoämne i kroppen! Endorfin är ett hormon som ger känsla av energi och lust. Endorfin framkallas vid framgång, träning, förälskelse, sex och skratt. Du kan boosta dina endorfinnivåer genom att:

Dela inlägget:

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på whatsapp
Dela på email

Du kanske också gillar...

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top

Vad roligt att du vill komma på gruppsamtal!

Lämna ditt namn och din e-post för att boka en plats i vårt gruppsamtal. När du har bokat din plats kommer vi att kontakta dig med mer information om hur du deltar.